AKADEMIA TWÓRCZEGO MYŚLENIA
PRACA Z UCZNIEM UZDOLNIONYM
Oparty na Teorii Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera
Realizowany w latach 2020-2023 w edukacji wczesnoszkolnej klasach I- III
Zajęcia prowadzi mgr Beata Szczypuła
W programie ujęto podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021 a w szczególności:
- Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Program zajęć „AKADEMIA TWÓRCZEGO MYŚLENIA” obejmuje działania związane z odkrywaniem, promowaniem i wspieraniem utalentowanych uczniów.
Główne założenia programu zostały oparte na Teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, która głosi i uzasadnia tezę, że każde dziecko jest zdolne, należy tylko odkryć i rozwijać jego potencjał.
W gardnerowskiej teorii pojęcie inteligencji opisywane jest jako potencjał, zdolność do znajdowania i rozwiązywania problemów, a także do kreowania wartości we własnej kulturze. Howard Gardner podważa założenie o istnieniu tylko jednego typu inteligencji. Uważa, że tylko łączne działanie wielu różnych inteligencji pozwala na wyjaśnienie tego, w jaki sposób ludzie wypełniają swoje różne role w społeczeństwie.
Autor wyróżnia osiem podstawowych rodzajów inteligencji: językową, matematyczno- logiczną, ruchową, wizualno -przestrzenną, muzyczną, przyrodniczą, interpersonalną i intrapersonalną. Potwierdza badaniami, że człowiek posiada w różnym zakresie każdą z wymienionych inteligencji a proces uczenia i jego efekty w dużej mierze zależą od rozpoznania indywidualnego profilu inteligencji ( dróg przyswajania, zapamiętywania i odtwarzania informacji). Określenie profilu inteligencji człowieka czyli układu jego mocnych i słabych stron, poznanie jak (w jaki sposób) człowiek jest zdolny, pozwala rozwijać i wykorzystywać cały wachlarz jego możliwości.
Diagnozowanie wielorakich inteligencji u dzieci wspiera rozwijanie talentów, predyspozycji oraz eliminowanie trudności i braków w nauce („mocniejsze” inteligencje wspierają „słabsze” np.: nauczanie matematyki przez muzykę). Każdą inteligencję można rozwijać poprzez właściwie dobrane działania.
Według Małgorzaty Suświłło gardnerowska teoria może w znacznym stopniu zmienić jednostronność myślenia nauczycieli o procesie nauczania w szkole i przyczynić się do szerszego spojrzenia zarówno na rozwój dzieci, jak i na zakres obszarów nauczania, które są istotne z punktu dziecięcych uzdolnień [Suświłło 2004,s.53]
Uczeń uzdolniony musi być zauważony, doceniany przez nauczycieli, szkołę rówieśników a przede wszystkim rodzinę bez której rozwój zainteresowań i talentów dziecka nie jest możliwy. Dzięki docenianiu i zauważaniu szczególnych możliwości dziecka wyzwala się w nim motywację do dalszego działania, chęć zdobywania wiedzy i umiejętności, buduje się poczucie własnej wartości a ponadto kształtuje takie cechy charakteru jak: wytrwałość, samokontrola, ciekawość, sumienność i wiara w siebie. Realizacja zaproponowanych poniżej działań w ramach opisanego programu umożliwi zdiagnozowanie zdolności, talentów i predyspozycji uczniów w nim uczestniczących oraz da szansę na ich wszechstronny rozwój.
Spis treści:
- Charakterystyka programu
- Uczestnicy programu, diagnozowanie uczniów
- Cele programu i jego założenia
- Sposób realizacji
- Współpraca z innymi osobami i instytucjami
- Metody i formy prowadzenia zajęć
- Tematyka zajęć
- Ewaluacja
1.Charakterystyka programu
Program pracy „Akademii Twórczego Myślenia” został napisany z myślą o uczniach uzdolnionych, uwzględniając kierunki rozwoju ich zdolności. Podjęte działania umożliwią szybszy rozwój dziecka w określonej dziedzinie wyposażając go w szerszy zakres wiedzy i umiejętności oraz rozwijając myślenie twórcze i oryginalność. Przygotują ucznia klasy trzeciej do samokształcenia i samorealizacji.
- Uczestnicy programu, diagnozowanie uczniów
Do uczestnictwa w programie zaproszeni będą wszyscy uczniowie kl I( w kontynuacji II i III) chcący rozwijać zainteresowania i zdolności. Uczniowie będą diagnozowani przez nauczyciela wykorzystując wyniki obserwacji, wywiadów z rodzicami oraz narzędzia diagnozy indywidualnej drogi rozwoju według gardnerowskiej koncepcji inteligencji wielorakich ( profil inteligencji – wachlarz możliwości). Na podstawie diagnozy uzdolnień i możliwości dziecka, nauczyciel określi jego preferencje poznawcze i dokona oceny mocnych i słabych stron.
Zgodnie z koncepcją Wielointeligentnej edukacji nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi zdiagnozuje swój profil inteligencji, w celu zwrócenia uwagi między innymi na to, czy w pracy nie preferuje metod, które w większym stopniu odpowiadają jego potrzebom, a w mniejszym stopniu wspierają dzieci (Skala profilu inteligencji „ Wachlarz możliwości”).
- Cele programu:
- zdiagnozowanie dominującego rodzaju inteligencji dziecka;
- rozwijanie różnych rodzajów inteligencji dziecka;
- ćwiczenia w stosowaniu technik aktywnego uczenia i szybkiego czytania;
- zwiększanie potencjału mózgu;
- rozwijanie twórczego i kreatywnego myślenia;
- rozwijanie kompetencji kluczowych;
- rozwijanie komunikacji interpersonalnej;
- nabywanie doświadczeń przez zabawę, eksperymenty, rozwiązywanie problemów, przeprowadzanie badań;
- kształtowanie osobowości i rozwijanie zainteresowań;
- wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka prowadzące do osiągnięcia przez nie kompetencji samodzielnego uczenia się;
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka przez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie przez dziecko nowych doświadczeń;
- wspieranie aktywności dziecka do poznania kultury narodowej (symboli narodowych, bohaterów narodowych, sławnych Polaków, ważnych wydarzeń historycznych związanych z odzyskaniem przez Polskę niepodległości, legend narodowych oraz związanych z Nowym Sączem, Patronki Szkoły itp.);
- wdrażanie dziecka do odbioru sztuki i potrzeby jej tworzenia uwzględniającego możliwości percepcji i rozumienia tych zagadnień na danym etapie rozwoju ucznia;
- przygotowanie do odbioru sztuki, kultury, zwyczajów ludzi z innych krajów;
- zapewnienie dostępu do wartościowych źródeł informacji;
- stymulowanie rozwoju dziecka we wszystkich obszarach: emocjonalnym, społecznym poznawczym i fizycznym;
- wdrażanie do kreatywnego rozwiązywania problemów;
- wzmacnianie motywacji oraz poczucia własnej wartości;
- wdrażanie do pracy w zespole i społecznej aktywności;
- przygotowanie do konkursów szkolnych i pozaszkolnych.
- Sposób realizacji
Program będzie realizowany w klasie I i II głównie na zajęciach pozalekcyjnych w wymiarze jednej godziny tygodniowo. W klasie III będzie realizowany na zajęciach rozwijających kreatywność -dodatkowo płatnych w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Praca z uczniem uzdolnionym odbywać się będzie ponadto na każdej lekcji. Uczniowie będą włączani w proces dydaktyczny przygotowując fragmenty zajęć lekcyjnych oraz opiekując się innymi uczniami.
- Współpraca z innymi osobami i instytucjami
Podczas realizacji programu zostanie podjęta współpraca z:
– gronem pedagogicznym;
– rodzicami(„ Rodzic-ekspert”);
– instytucjami i placówkami kultury i sztuki współpracującymi ze szkołą (MOK, MCK- Sokół, Pałac Młodzieży, Sądecka Biblioteka Publiczna – Oddział dla dzieci, Mała Galeria, Sadecki Klub Seniora w Nowym Sączu,
– wolontariuszami;
– byłymi pracownikami szkoły,
– władzami miasta Nowego Sącza,
– Stowarzyszeniami i innymi organizacjami pozarządowymi: -Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Nowym Sączu, – Stowarzyszenie Dzieci Mają Skrzydła w Nowym Sączu, -Stowarzyszenie Iskierka w Nowym Sączu, – Stowarzyszenie Robimy Coś Więcej w Nowym Sączu, – Stowarzyszenie Przyjaciół SP2,
– wykładowcami wyższych uczelni;
– absolwentami SP2;
– pracownikami poradni psychologiczno – pedagogicznej;
– Centrum Informacji Turystycznej;
– Strażą Miejską;
– Strażą Pożarną;
– Policją.
6. Metody i formy prowadzenia zajęć
Metody oparte na działaniu:
– zajęcia praktyczne
– ćwiczenia
– próby eksperymentalne
– burza mózgów
– drzewo decyzyjne
– gry dydaktyczne
– improwizacja (techniki manualno-plast., inscenizacja, „rzeźba”, stop – klatka”)
Metody oparte na obserwacji:
– pokaz (ilustracji, pomocy naukowych, modeli, eksperymentów itp.)
– demonstracja (reprodukcji, filmów, przeźroczy)
Metody oparte na słowie:
– dialogowe (pogadanka, dyskusja, )
– monologowe (opis, opowiadanie, elementy wykładu)
Formy prowadzenia zajęć :
– jednolita praca ze wszystkimi uczniami biorącymi udział w zajęciach,
– praca w grupach, jednolita i zróżnicowana,
– indywidualna praca z każdym uczniem.
Program będzie realizowany poprzez:
– rozwiązywanie problemów w twórczy sposób oraz wspomaganie szybszego rozwoju ucznia,
– dodatkowe zadania motywujące do twórczego myślenia, ciekawe prace domowe,
– prowadzenie zajęć metodą projektu;
– treningi twórczości;
– indywidualne rozmowy z nauczycielem rozwijające poznawane treści;
– przygotowywanie przez uczniów referatów, prezentacji na dany temat;
– prowadzenie przez uczniów fragmentów zajęć;
– samodzielne poszerzanie wiedzy przez korzystanie z wybranej literatury;
– udział w spotkaniach z ciekawymi ludźmi;
– stworzenie uczniom okazji do swobodnego wyboru zadań i ćwiczeń;
– udział w tematycznych wycieczkach na terenie miasta i okolic;
– prowadzenie zajęć lekcyjnych przez zaproszonych gości między innymi przez rodziców – w ramach projektu „Rodzic ekspert”, byłych pracowników szkoły, absolwentów SP 2 , wolontariuszy, przedstawicieli instytucji;
– uczestnictwo w zajęciach odbywających się poza szkołą: kino, teatr, muzea, biblioteka dla dzieci, galerie sztuki, miejsca pracy rodziców;
– uczestnictwo w zajęciach praktycznych np.: w zakładach pracy rodziców
oraz w miejscach zaprzyjaźnionych instytucji;
– prowadzenie działań dla najmłodszych uczniów szkoły, gości z przedszkoli;
– organizowanie przez uczniów pomocy koleżeńskiej dla dzieci potrzebujących pomocy
w nauce;
– organizowanie konkursów, quizów;
– przygotowywanie do konkursów z różnych dziedzin odbywających się na terenie szkoły i poza szkołą.
7.Tematy zajęć
I.Tajemnice ludzkiego umysłu
1) Jak wyzwalać twórcze i intuicyjne myślenie.
2) Nasze zmysły drogą do poznania świata.
3) Gimnastyka mózgu w pracy i w zabawie – kinezjologia w praktyce.
4) Diagnozowanie uzdolnień dzieci.
II.Tajemnice ludzkiego umysłu
1) Zabawy muzyczno – ruchowe, integrujące obie półkule mózgowe.
2) Diagnozowanie zdolności dzieci, teoria interlig. wielorakich H.Gardnera.
3) Szybkie czytanie, przekraczanie wzrokowej linii środka.
4) Zmysł smaku w poznaniu świata.
III. Umysł bez tajemnic
1) Zmysł dotyku w poznawaniu świata.
2) Doskonalenie umiejętności płynnego wodzenia wzrokiem w poziomie – ćwiczenia w szybkim czytaniu.
3) Zabawy muzyczno – ruchowe, integrujące obie półkule.
4) Poskramiamy naszą podświadomość, nie boimy się koszmarów
- Umysł bez tajemnic
1) Jak uczą się dzieci niesłyszące – poznajemy znaczenie słuchu w zdobywaniu wiedzy.
2) Diagnozowanie talentów dzieci wg teorii Howarda Gardnera.
3) Inteligencja interpersonalna i intrapersonalna (praca w grupach).
4) Czytanie ekspresyjne – aktywizacja i integracja prawego i lewego pola widzenia.
- Wyzwalamy twórcze myślenie
1) Zabawy słowem malowane.
2) Funkcje pamięci- kodowanie informacji.
3) Prawa półkula-myślenie, kojarzenie i zapamiętywanie.
4) Wykorzystywanie zmysłów w codziennym życiu.
- Wyzwalamy twórcze myślenie
- Zabawy muzyczno – ruchowe, integrujące obie półkule mózgowe.
- Fantazja, fantazyjny, fantazjować.
3) Funkcje pamięci – magazynowanie informacji.
4) Właściwości różnych materiałów pod wpływem ciepła- obrazek z wyobraźni.
VII. Ćwiczymy szare komórki
1) Lewa półkula- logiczna i analityczna.
2) Funkcje pamięci- odtwarzanie informacji.
3) Zabawy doskonalące umiejętność zapamiętywania figur .
4) Tworzenie puzzli, układanie obrazków, tworzenie swoich obrazów, kompozycje z wykorzystaniem różnych materiałów.
VIII. Rewolucja w uczeniu
- Funkcje pamięci- kodowanie informacji.
- Prawa półkula- myślenie i zapamiętywanie ciąg dalszy.
- Sposoby zapamiętywania.
4) Rozwijanie mocnych stron dziecka poprzez poszerzanie i pogłębianie
standardowych treści.
5) Wzbudzanie motywacji do samodzielnego poszukiwania wiedzy.
- Jestem Polakiem mieszkam w Polsce
1) Legenda o powstaniu państwa Polskiego.
2) Legendy o stolicach Polski. Tworzenie improwizowanych scenek teatralnych i dramowych.
3) Symbole narodowe.
4) Polska moja Ojczyzna.
5) Co historia mówi o ważnych wydarzeniach odzyskania niepodległości przez Polskę?
6) Kim jest bohater narodowy?
7) Co to znaczy kochać Polskę i być patriotą?
- Ja i moja szkoła
1) Jestem uczniem Szkoły Podstawowej nr 2 w Nowym Sączu.
2) Historia powstania mojej szkoły.
3) Sylwetka patronki szkoły św. Jadwigi Królowej.
4) Tradycje szkoły.
5) Historia hymnu szkoły- spotkanie z autorami jego tekstu i muzyki.
6) Żywa lekcja historii prowadzona przez odtwórców historii.
7) Legendy związane zżyciem Patronki szkoły.
8) Wizyta na królewskim Wawelu- pokłon Patronce i polskim Królom.
9) Jestem dumny, że jestem uczniem SP2.
- Poznajemy ludzi sukcesu
- Spotkania z ludźmi zamieszkałymi na terenie Nowego Sącza i okolic,
którzy odnieśli sukces w określonej dziedzinie.
- Wyodrębnianie swoich mocnych i słabych stron z naciskiem na
rozwijanie uzdolnień i talentów.
3) Próby tworzenia własnego biznes-planu .
4) Tworzenie ilustrowanych opowiadań pt. „Kim będę, gdy dorosnę”.
XII. Poznajemy swoje talenty
1) Diagnozowanie zdolności dzieci- test twórczości.
2) Zabawy doskonalące umiejętność zapamiętywania.
3) Test Matryc Rawena do pomiaru inteligencji ogólnej, rozumowanie przez analogię, wnioskowanie o relacjach, uzupełnianie wzoru na zasadzie identyczności lub domykania całości.
4) Zabawy muzyczno-ruchowe ogólnorozwojowe.
XIII. Poznajemy sławnych Sądeczan
1) Odwiedzanie miejsc twórczości sławnych Sądeczan.
2) Udział w spotkaniach ze specjalistami z różnych dziedzin.
3) Uwrażliwianie na sztukę i piękno zawarte w różnych rodzajach aktywności twórczej.
4) Udział w koncercie muzycznym oraz wernisażu.
XIV. Co już wiem?- quiz wiedzy „milionerzy”
1) Funkcje pamięci- kodowanie informacji.
2) Prawa półkula- myślenie i zapamiętywanie.
3) Konkurs wiedzy na bazie gry „milionerzy”, wybór omnibusa.
- Co to jest nagroda nobla i kto ją otrzymuje? – sławni Polacy.
1) Zabawy muzyczno – ruchowe, integrujące obie półkule mózgowe.
2) Prezentacja plansz i filmów o sławnych Polakach.
3) Funkcje pamięci – magazynowanie informacji.
4) Co mogę dobrego zrobić dla swojego kraju?
XVI. Dzielimy się swoją wiedzą i umiejętnościami.
1) Prezentacja referatów, eksperymentów i prac dziecięcych w sali lekcyjnej i poza klasą.
2) Wystawa dyplomów i osiągnięć zdobytych w ciągu roku.
3) Analiza wspólnie obejrzanej dokumentacji zdjęciowej z uczestnictwa w zajęciach.
4) Prowadzenie fragmentów przygotowanych przez dzieci zajęć lekcyjnych.
5) Dzielenie się wiedzą i umiejętnościami a uczniami klas młodszych.
6) Udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
7) Bardziej aktywny udział w inicjatywach podejmowanych w szkole.
8.Ewaluacja.
W wyniku podjętych działań dziecko: – pozna swoje mocniejsze i słabsze strony, – poszerzy wiedzę i umiejętności, – rozwinie zainteresowania, zdolności i predyspozycje, -wzmocni motywację do zdobywania wiedzy a w konsekwencji podniesie wyniki w nauce, – uczeń ponadto poprawi pamięć, uwagę i koncentrację, – zrozumie jak ważne jest wytrwałe dążenie do celu i sumienne wykonanie każdego etapu zadania, – nauczy się stosować zdobytą wiedzę w praktyce, w rozwiązywaniu problemów, – nauczy się współpracować w grupie, – zrozumie znaczenie samokontroli i konieczności efektywnego gospodarowania wolnym czasem, – nabędzie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji oraz selekcjonowania zebranych materiałów, – pozna wybrane zdarzenia z historii naszego kraju, sylwetki bohaterów Narodowych, wydarzenia związane z odzyskaniem przez Polskę Niepodległości, – rozbudzi zainteresowania historycznymi dziejami Ojczyzny, – pozna fragmenty z życia i dokonania Patronki szkoły św. Jadwigi Królowej, – zrozumie jak ważne jest życie w wolnym kraju, – weźmie udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, – zostanie w dziecku rozbudzona ciekawość do poznawania życia i twórczości ciekawych osób tworzących przeszłą i teraźniejszą rzeczywistość naszego kraju i współczesnego świata (odkrywców, artystów, polityków itp.), – zrozumie, dlaczego należy rozważnie korzystać z Internetu, – pozna zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania ze zdobyczy współczesnej techniki w tym z mediów społecznościowych, – pozna efektywne sposoby spędzania wolnego czasu, – zbuduje relacje z innymi dziećmi zrozumie jak ważne są rzeczywiste relacje z rówieśnikami (w kontekście znajomości wirtualnych w sieci). Zajęcia w Akademii Twórczego Myślenia będą także alternatywą na zbyt długie, niekontrolowane korzystanie z komputera, tabletu, telefonu itp. Zajęcia będą stanowiły inspirację do samorealizacji, samorozwoju, samodzielnego zdobywania wiedzy, umiejętności i doświadczeń z wielu dziedzin będących w zakresie zainteresowań uczniów. Będą dawały możliwości poszerzania zakresu zainteresowań, podejmowania prób i eksperymentów zmierzających do określenia kierunku rozwoju dzieci w dalszym etapie kształcenia.
W konsekwencji dziecko biorące udział w programie, dzięki odnoszonym sukcesom wzmocni wiarę w siebie, swoje możliwości, nauczy się podejmowania decyzji oraz tego, że osiągniecie celu wymaga planowania, wytrwałości i cierpliwego podejmowania wielu prób.
Wszystkie zmiany w trakcie realizacji programu w poszczególnych latach edukacji wczesnoszkolnej będą wprowadzane aneksem.
Rok szkolny 2016/2017
A ja mam psa: zobacz

Warsztaty wielkanocne: zobacz
Na lotnisku…: zobacz
Czyste powietrze – czysta sprawa: zobacz
W pracowni mistrza skryby: zobacz
Dzielny Mały strażak: zobacz
PKP Cargo: zobacz
W Małej Galerii: zobacz
Z wizytą w „Piekarni u Klaczaka”: zobacz
I co ciekawego jeszcze robimy…