20 października 2016 roku rozegrała się dawno oczekiwana przez uczniów, studentów, nauczycieli i rodziców historyczno-matematyczno-przyrodniczo-językowa gra uliczna, której głównym celem było pokazanie uczniom, że umiejętności matematyczne są w życiu niezbędne, że warto zdobywać matematyczną wiedzę różnymi sposobami, by w codziennych sprawach móc się nią posłużyć.
Sześcioosobowe drużyny uczniów złożone z dzieci z klas 4, 5 i 6 wraz ze studentem PWSZ, rodzicem i nauczycielem o godz 9.30 przystąpiły do realizacji zadań, które otrzymali liderzy grup od organizatorów projektu. Zanim przystąpiono do rozwiązywania zadań wybrani studenci zajęli wyznaczone pozycje w określonych punktach Starego Miasta, do których-według specjalnie na tę okoliczność skonstruowanej mapy- miały dotrzeć wszystkie drużyny. No i zaczęło się!
Aż przyjemnie było patrzeć, gdy z wielkim zaangażowaniem, pomimo przelotnego deszczu, dzieci pokonywały kolne etapy gry ulicznej, nie zwracając uwagi na niezwykle zainteresowanych nietypową aktywnością uczniów przechodniów, dziennikarzy stacji radiowych i telewizyjnych.
Gra toczyła się w wyznaczonym przedziale czasu, lecz nie na czas. Wymagało to od uczniów czujności i dobrego planowania, by żadne zadanie nie zostało wykonane pobieżnie oraz by niczego nie pominąć. W trakcie wykonywania kilku zadań uczniowie mieli zdobyć niezbędne informacje do ich rozwiązania. W tym celu musieli odwiedzić m Bank, Biuro Informacji Turystycznej, Biuro Nieruchomości „Fortuna”, sklep z pamiątkami oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej– najpierw należało tam dotrzeć, stosując się do wskazówek zaznaczonych na mapie. Pozyskanie potrzebnych informacji od dorosłych w urzędzie, biurze, sklepie to nie lada wyczyn- jeśli weźmie się jeszcze pod uwagę konieczność zachowania kultury i uprzejmości. Ku naszej wielkiej radości dzieci w każdym wymienionym wyżej punkcie zostały pochwalone za bardzo dobre wychowanie i przestrzeganie zasad kultury. Brawo!
Każde zadanie było ciekawe i pouczające, a jego rozwiązanie w znacznym stopniu ułatwiała współpraca między członkami drużyn o czym już wcześniej, podczas przygotowania do gry przekonali się jej uczestnicy. Dzieciom towarzyszył klimat dobrej zabawy, życzliwej współpracy pozbawionej niezdrowej rywalizacji. Jak w każdej grze należało przestrzegać zasad, wśród których znalazła się jedna wskazówka do rozwiązania problemu, o którą można było zapytać towarzyszącą uczniom osobę dorosłą. Dorosłym także udzielił się klimat gry! Wszyscy pragnęli wspierać uczniów w rozwiązywaniu zadań!
Zmęczeni, ale szczęśliwi uczestnicy gry, po wykonaniu wszystkich poleceń dotarli do naszej szkoły- SP2, gdzie oczekiwała na nich zadowolona pani dyrektor Monika Oleniacz i gorący poczęstunek.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w nasze przedsięwzięcie – drogim rodzicom, dziadkom, nauczycielom, wykładowcom i studentom PWSZ w Nowym Sączu, instytucjom bezpośrednio uczestniczącym w realizacji zadań przez uczniów- bez Was projekt nie byłby zrealizowany.
Serdecznie dziękujemy także mediom, które zainteresowały się naszym pomysłem nauczania matematyki, informowały o naszych poczynaniach i relacjonowały przebieg gry ulicznej. Zapraszamy do realizacji kolejnych inicjatyw!
Koordynatorki projektu
Beata Szczypuła
Justyna Mucha
Magdalena Kos
I jeszcze jedna wiadomość!
Ostatnie spotkanie wszystkich uczestników gry ulicznej „mMathematicus” odbędzie się w środę, 26.10.2016r. Koło fortuny prawdę nam powie, co po grze ulicznej zostało nam w głowie !(studentów też sprawdzimy).